Oleje szczególnie polecane przez nasz zespół.
API klasyfikacje
Specyfikacje ACEA 2021 (z dpf)
Specyfikacje ACEA 2021
API klasyfikacje
API S klasy Klasa API rozpoczynająca się na literę „S" oznacza skrót „Stacja Obsługi" i obejmuje oleje silnikowe do samochodów osobowych zasilanych benzyną oraz pojazdów lekkich, takich jak samochody dostawcze. Klasyfikacja olejów silnikowych API rozpoczyna się, analogicznie do alfabetu, literą kodową „SA" (z około 1930 r.), a kończy najnowszą normą „SP".
API |
Status | Opis |
SP | obowiązująca | Wprowadzone w maju 2020 r. zabezpieczenie przed zapłonem przy niskiej prędkości (LSPI), zabezpieczenie przed zużyciem łańcucha rozrządu, ulepszona ochrona przed osadami w wysokiej temperaturze i zoptymalizowana ochrona przed osadami. API SP o poprawionym zużyciu paliwa, ochronie układów oczyszczania spalin i lepszej ochronie silników zasilanych paliwami zawierającymi etanol do E85. |
SN | obowiązująca | Wprowadzony w październiku 2010 r., udoskonalona ochrona osadów w wysokich temperaturach i zoptymalizowana ochrona przed osadami. API SN o poprawionym zużyciu paliwa i kompatybilności z uszczelnieniami, ochroną układu oczyszczania spalin i ochroną silnika, które są zasilane paliwami zawierającymi etanol do E85. Dla pojazdów do 2020 roku i starszych. |
SM | obowiązująca | Do pojazdów do 2010 i starszych. |
SL | obowiązująca | Do pojazdów do 2004 i starszych. |
SJ | obowiązująca | Do pojazdów do 2001 i starszych. |
SH | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1996 roku. Może nie zapewniać odpowiedniej ochrony przed tworzeniem się osadów silnikowych, utlenianiem lub zużyciem. |
SG | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1993 roku. Może nie zapewniać odpowiedniej ochrony przed tworzeniem się osadów silnikowych, utlenianiem lub zużyciem |
SF | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1988 roku. Może nie zapewniać odpowiedniej ochrony przed tworzeniem się osadów silnikowych. |
SE | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1979 roku. |
SD | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1971 roku. Stosowanie w nowszych silnikach może skutkować niezadowalającymi osiągami lub uszkodzeniem sprzętu |
SC | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1967 roku. Stosowanie w nowszych silnikach może skutkować niezadowalającymi osiągami lub uszkodzeniem sprzętu |
SB | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1951 roku. Stosowanie w nowszych silnikach może skutkować niezadowalającymi osiągami lub uszkodzeniem sprzętu |
SA | przestarzała | Nie zawiera żadnych dodatków. Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych benzyną wyprodukowanych po 1930 roku. Stosowanie w nowoczesnych silnikach może skutkować niezadowalającymi osiągami lub uszkodzeniem sprzętu. |
Specyfikacje ACEA 2021
dla olejów silnikowych do samochodów osobowych do silników benzynowych i wysokoprężnych z układem oczyszczania spalin (np. filtrami cząstek stałych).
Klasa | Status | Zastosowanie/Wymagania |
C1 | Wygasa w 2023 | Zawartość popiołu siarczanowego max. 0,5%. HTHS 2,9 mPas. |
C2 | Aktualna | Zawartość popiołu siarczanowego max. 0,8%. HTHS 2,9 mPas. |
C3 | Aktualna | Zawartość popiołu siarczanowego max. 0,8%. HTHS 3,5 mPas. |
C4 | Aktualna | Zawartość popiołu siarczanowego max. 0,5%. HTHS ?3,5 mPas. |
C5 | Aktualna | Zawartość popiołu siarczanowego max. 0,8%. I-ITHS 2,6 i < 2,9 mPas. |
C6 | Aktualna | Zapewnia LSPI i ochronę przed zużyciem w nowoczesnych silnikach benzynowych i wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, przy niskiej zawartości popiołów siarczanowych, kompatybilny z układami oczyszczania spalin. |
Specyfikacje ACEA 2021
dla olejów silnikowych do samochodów osobowych do silników benzynowych i wysokoprężnych.
Klasa | Status | Zastosowanie/Wymagania |
Al/B1 | Wycofana | |
A2/B2 | Wycofana | |
A3/B3 | Wygasa w 2023 | Kategoria dla olejów silnikowych i lepkości HTHS mPas. Dobry noack (utrata parowania), a także czystość tłoka i stabilność utleniania. |
A3/B4 | Aktualna | Kategoria dla olejów silnikowych o lepkości HTHS mPas o podwyższonych wymaganiach dla bezpośredniego wtrysku oleju napędowego. |
A5/B5 | Aktualna | Kategoria olejów silnikowych o obniżonej lepkości HTHS w zakresie 2,9-3,5 mPas. Oszczędność paliwa o 2,5% w porównaniu do oleju referencyjnego. |
A7/B7 | Aktualna | Zapewnia LSPI i ochronę przed zużyciem w nowoczesnych silnikach benzynowych i wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem. |