Oleje szczególnie polecane przez nasz zespół.
API Klasyfikacje — API C Klasy Er F Klasa
Klasa API
rozpoczynająca się na literę „C" oznacza skrót „Commercial" i obejmuje oleje silnikowe do samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla i pojazdów lekkich, takich jak samochody dostawcze. Klasyfikacja olejów silnikowych API rozpoczyna się, analogicznie do alfabetu, literą kodową „CA" (z około 1930 r.), a kończy najnowszą normą „CK-4". Od 2017 roku wprowadzono klasę API „F", także dla silników wysokoprężnych pojazdów użytkowych, o obniżonej lepkości HTHS (oleje rzadsze w wysokich temperaturach) w celu zmniejszenia emisji i zużycia paliwa.
API | Status |
Opis |
CK-4 | obowiązująca | Kategoria usług API CK-4 obejmuje oleje do stosowania w wysokoobrotowych czterosuwowych silnikach wysokoprężnych, które spełniają normy emisji z roku modelowego 2017 do użytku drogowego i Tier 4 do użytku poza drogami, a także do silników wysokoprężnych o poprzednich lat modelowych. Oleje te są przeznaczone do wszystkich zastosowań, w których wykorzystuje się oleje napędowe o zawartości siarki do 500 ppm (0,05% wag.). Oleje te są szczególnie skuteczne w utrzymywaniu żywotności układów kontroli emisji, gdy stosowane są filtry cząstek stałych i inne zaawansowane układy oczyszczania spalin. Oleje API CK-4 zapewniają lepszą ochronę przed utlenianiem oleju, utratą lepkości na skutek ścinania i zapowietrzenia oleju, a także ochronę przed zatruciem katalizatora, zablokowaniem filtra cząstek stałych, zużyciem silnika, osadami na tłokach i pogorszeniem właściwości w niskich i wysokich temperaturach oraz wzrostem sadzy w lepkości. Oleje API CK-4 przekraczają kryteria wydajności API C1-4, CI-4 z CI-4 PLUS, CI-4 i CH-4. |
0-4 | obowiązująca | Wprowadzony w 2010 r. Do czterosuwowych silników wysokoprężnych, które spełniają normy emisji spalin z roku modelowego 2010 dla pojazdów drogowych oraz poziom 4 dla pojazdów nieporuszających się po drogach. Oleje te przeznaczone są do wszystkich zastosowań, w których przeznaczone są oleje napędowe o zawartości siarki do 500 ppm (0,05% wagowo). Oleje API C.1-4 przekraczają kryteria wydajności API CI-4 z CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 i CF-4 i mogą skutecznie smarować silniki wymagające tych kategorii usług API. |
CI-4 | obowiązująca | Wprowadzony w 2002 roku. Do szybkich silników czterosuwowych, które mają spełniać normy emisji spalin z 2004 roku wprowadzone w 2002 roku. Oleje CI-4 zostały opracowane w celu zapewnienia trwałości silnika przy zastosowaniu układu recyrkulacji spalin (EGR) i są przeznaczone do stosowania z olejem napędowym o zawartości siarki do 0,5% wagowo. Można stosować zamiast olejów CD, CE, CF-, CG-4 i CH-4. |
CH-4 | obowiązująca | Wprowadzony w 1998 r. Do szybkich silników czterosuwowych, które mają spełniać normy emisji z 1998 r. Oleje CH-4 mają specjalną formułę do stosowania z olejami napędowymi o zawartości siarki do 0,5 procent wagowych. Może zastąpić oleje CD, CE, CF-4 i CG-4. |
CG-4 | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym wyprodukowanych po 2009 roku. |
CF-4 | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym wyprodukowanych po 2009 roku. |
CF-2 | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych zasilanych olejem napędowym wyprodukowanych po 2009 roku. Dwusuwowe silniki wysokoprężne mogą mieć inne wymagania dotyczące smarowania niż silniki czterosuwowe. W celu uzyskania aktualnych zaleceń dotyczących smarowania należy skontaktować się z producentem. |
CF | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w większości silników samochodowych zasilanych olejem napędowym wyprodukowanych po 2009 roku. Jednakże starszy sprzęt i/lub dwusuwowe silniki wysokoprężne, szczególnie te wymagające produktów jednozakresowych, mogą wymagać oleju kategorii CF. |
CE | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w silnikach wysokoprężnych wyprodukowanych po 1994 roku. |
CD | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w silnikach wysokoprężnych wyprodukowanych po 1994 roku. |
CC | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w silnikach wysokoprężnych wyprodukowanych po 1990 roku. |
CB | przestarzała | Nie nadaje się do stosowania w silnikach wysokoprężnych wyprodukowanych po 1961 roku. |
CA | rzestarzała | Nie nadaje się do stosowania w silnikach wysokoprężnych wyprodukowanych po 1959 roku. |
FA-4 | obowiązująca | Kategoria API FA-4 opisuje oleje XW-30 specjalnie zaprojektowane do stosowania w wybranych wysokoobrotowych, czterosuwowych silnikach wysokoprężnych, które mają spełniać normy emisji spalin z roku modelowego 2017. Oleje te są przeznaczone do stosowania w zastosowaniach drogowych przy zawartości siarki w oleju napędowym do 15 ppm (0,0015% wag.). Oleje te produkowane są dla obniżonego poziomu lepkości w wysokiej temperaturze i wysokim ścinaniu (HTHS) wynoszącego 2,9 cP - 3,2 cP w celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych. Oleje te są szczególnie skuteczne w utrzymywaniu trwałości układów kontroli emisji, gdy stosowane są filtry cząstek stałych i inne zaawansowane układy oczyszczania spalin. Oleje API FA-4 zapewniają zwiększoną ochronę przed utlenianiem oleju, utratą lepkości na skutek ścinania i zapowietrzenia oleju, a także ochronę przed zatruciem katalizatora, zablokowaniem filtra cząstek stałych, zużyciem silnika, osadami na tłokach oraz właściwościami w niskich i wysokich temperaturach degradacji oraz wzrostem związanym z sadzą zwiększającą lepkość. Oleje API FA-4 nie są wymienne ani kompatybilne wstecz z olejami API CK-4, C.1-4, CI-4 z olejami CI-4 PLUS, CI-4 i CH-4. |
Specyfikacje ACEA 2022
Specyfikacje olejów silnikowych dla pojazdów użytkowych/ciężarowych
ACEA Klasa | Status | Zastosowanie/Wymagania |
El | Wycofana | |
E2 | Wycofana | |
E3 | Wycofana | |
E4 | Aktualna | Oparty głównie na MB 228.5. Najdłuższe wymiany oleju, odpowiednie do silników Euro III. |
E5 | Wycofana | |
E6 | Wygasa w 2022 | Zalecany do silników wyposażonych w filtry cząstek stałych i inne systemy oczyszczania spalin w połączeniu z paliwem bezsiarkowym; Zawartość popiołu maks. 1 %. |
E7 | Aktualna | Kategoria przeznaczona dla silników bez filtrów cząstek stałych, ale z alternatywnymi układami oczyszczania spalin. |
E8 | Aktualna | Następca ACEA E6, Low SAPS, do filtrów cząstek stałych, HTHS 3,5 mPas. |
E9 | Wygasa w 2022 | Kategoria dla silników z/bez filtrów cząstek stałych i innych układów oczyszczania spalin w połączeniu z paliwem bezsiarkowym; Zawartość popiołu siarczanowego max. 1%. |
El 1 | Aktualna | Następca ACEA E9, Mid SAPS, do filtrów cząstek stałych, HTHS 3,5 mPas. |